Bedrijfscertificeringen

Vertalen van normen naar uw organisatie

Voldoet uw organisatie aan de eisen die vereist zijn voor het behalen van een bepaalde certificering? Het antwoord hierop hangt nauw samen met de slagingskans bij de aanvraag van een certificering. Wij kunnen u helpen om de zaken dusdanig op orde te krijgen zodat uw organisatie voldoet aan de gestelde normen.

Trainen en voorlichting medewerkers

Een effectief managementsysteem vereist perfecte communicatie binnen de organisatie. Hiervoor kan het soms nodig zijn om trainingen of voorlichtingen te verzorgen voor het personeel. Wij helpen u bij het overbrengen van de juiste kennis bij uw medewerkers. Hierbij kunt u denken aan verschillende trainingen op diverse terreinen.

Opzetten van het kwaliteitshandboek

Het vastleggen van kwaliteitsbeleid is essentieel om het kwaliteitssysteem binnen een organisatie te waarborgen. Certificaatspecialist zorgt ervoor dat het geheel aan voorschriften en instructies bij elkaar wordt gevoegd en in de vorm van een kwaliteitshandboek aan u wordt overhandigd.

Begeleiding bij implementatie

Een verandering binnen de organisatiestructuur, een nieuw beleid, strategie of systeem invoeren verloopt niet altijd even soepel. Allemaal zaken waarbij communicatie een uiterst belangrijke rol speelt en doorslaggevend kan zijn voor het behalen van het nagestreefde resultaat.
Certificaatspecialist helpt uw organisatie door te begeleiden bij dergelijke nieuwe implementaties. Met onze dienstverlening zorgen wij er onder meer voor dat communicatie in goede banen wordt geleid en de veranderingen zonder belemmering in praktijk worden doorgevoerd.

Uitvoeren van interne audits

Het voeren van een interne audit betekent dat wij een proces starten waarbij wij kijken of het managementsysteem van uw organisatie voldoet aan de gestelde eisen waaraan een bedrijf moet voldoen om in aanmerking te komen van een specifieke certificering. Hierdoor zijn we in staat te beoordelen waar eventuele knelpunten zich bevinden en kunnen wij u adviseren over wat u moet veranderen binnen het managementsysteem om alsnog te voldoen aan de gestelde normen. Een interne audit vindt altijd ruim van te voren plaats voordat een certificeringsaudit wordt uitgevoerd.

Opstellen van procesbeschrijvingen, protocollen en procedures

Procesbeschrijvingen, protocollen en procedures zijn belangrijke handvatten binnen een organisatie. Welke doelen heeft een proces, waarom dient het geoptimaliseerd te worden? Welk input is nodig en welke middelen kunnen ingezet worden? Wat wordt de procedure en wat dient het resultaat te zijn? Zeer belangrijk is de vraag wat de instructies zijn die u wilt communiceren naar uw medewerkers.
Het opstellen van procesbeschrijvingen, protocollen en procedures is een traject waarbij deze en soortgelijke vragen aan bod komen. Het opstellen van efficiënte beschrijvingen vergt niet alleen tijd, maar ook de nodige kennis over kwaliteitsmanagement. Wij nemen deze taak daarom graag uit uw handen!

Communicatie met certificerende instelling

Certificaatspecialist zorgt ervoor dat alles omtrent de aanvraag van een certificering voor uw organisatie vlekkeloos verloopt. Tijdens dit proces kijken we naar de huidige situatie van uw kwaliteitsmanagement en adviseren we over de nodige maatregelen. Maar tevens zijn wij de schakel tussen uw organisatie en de certificerende instelling. Wij onderhouden het contact en zorgen ervoor dat de communicatie soepel verloopt.

Begeleiding bij certificeringsaudit

Het verschil tussen een interne audit en een certificeringsaudit is dat het laatstgenoemde wordt uitgevoerd door de certificerende instantie. Daarom wordt tijdens een certificeringsaudit niet geanalyseerd wat de verbeterpunten kunnen zijn, maar wordt er een analyse gemaakt van de huidige situatie. Een certificerende instelling mag u daarbij adviseren, maar als externe partij niet aangeven hoe u de knelpunten kunt oplossen. In deze fase treedt Certificaatspecialist op als adviseur en begeleider. Wij begeleiden uw organisatie in het certificeringsaudit proces en adviseren over de wijzigingen die moeten plaatsvinden om te voldoen aan de gestelde normen.

Risicomanagement

Organisaties gaan risico’s zoveel mogelijk uit de weg, echter ondernemen op zich neemt per definitie allerlei risico’s met zich mee. Het erkennen van risico’s maakt ons bewust van de mogelijke consequenties van zekere handelingen en situaties binnen de organisatie. Om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken worden preventieve- of repressieve maatregelen genomen ofwel risico’s worden gemanaged. Certificaatspecialist maakt op basis van een inventarisatie concreet inzichtelijk welke onzekerheden en risico’s zich voordoen binnen uw organisatie en geeft aan hoe u ze kunt reduceren.

Comments are closed.